Czas na porządki, czyli organizacja biurka w domowym gabinecie
CzytajCzas na porządki, czyli organizacja biurka w domowym gabinecie
Większość pracowników biurowych przez ostatni rok bliżej poznała uroki pracy zdalnej. Potwierdziło się to, co wiadome było od zawsze – home office ma mnóstwo zalet! Jednocześnie okazało się, że nad własnym domowym biurem bardzo łatwo stracić kontrolę. Wiedząc, że nikt nie ocenia tu wyglądu Twojego stanowiska pracy, automatycznie bagatelizujesz jego stan, tym samym oddając je w szpony chaosu. A nie od dziś wiadomo, że bałagan na biurku to gorsza koncentracja i słabsze efekty pracy. Dowiedz się zatem, jak utrzymać porządek w domowym gabinecie!
Spis treści:
Aby utrzymać porządek na biurku, wykorzystaj metodę 5S
Podczas organizacji miejsca pracy najlepiej brać przykład z Japończyków, którzy słyną z zamiłowania do porządku. Ich zasady, dotyczące zarządzania jakością w firmach, stały się ostatnio bardzo modne także w polskich przedsiębiorstwach. Jedną z nich stanowi metoda 5S, której nazwa pochodzi od pierwszych liter wyrazów oznaczających kolejne etapy jej wdrażania:
Selekcja
Robiąc porządek na biurku, należy zacząć od selekcji wszystkich rzeczy, które się na nim znajdują. W tym celu przedmioty zdjęte z blatu ułóż w jednym miejscu, na przykład na podłodze. Nie zapomnij także opróżnić szafek oraz szuflad. Następnie zacznij przeglądać po kolei cały swój dobytek, dzieląc go na 3 grupy:
- rzeczy potrzebne na biurku,
- przedmioty potrzebne, ale nie na biurku,
- artykuły w ogóle niepotrzebne.
Staraj się w tym procesie postępować bezwzględnie, nie ulegając sentymentom ani myśleniu w kategoriach „kiedyś może się przydać”.
W pierwszej grupie znajdą się zapewne takie rzeczy jak artykuły biurowe, a więc długopisy, ołówki, spinacze, karteczki, wraz z niezbędnym do pracy sprzętem elektronicznym. Wszystkie one powinny wrócić na biurko w sposób zorganizowany.
Grupa druga to najprawdopodobniej rozmaite książki, dokumenty, notatki i inne papiery zazwyczaj służące poszukiwaniu inspiracji. Te rzeczy bez wątpienia Ci się przydadzą, ale wcale nie musisz zagracać nimi swojego biurka. Ich przechowywaniem i organizacją zajmiemy się na kolejnym etapie metody 5S.
Los przedmiotów z grupy trzeciej nie wymaga chyba specjalnych wyjaśnień. Jeśli coś nie jest Ci już potrzebne – nieaktualne notatki, wypisane długopisy czy połamane ołówki – wyrzuć to do kosza.
Systematyka
Systematyka w metodzie 5S polega na przypisaniu każdej rzeczy miejsca jej przechowywania. Oznacza to, że wszystko, co znajduje się w Twoim biurku lub na jego blacie, musi zawsze wracać do swojego pojemnika, pudełka czy szuflady. Zadanie jest o tyle trudne, że z przedmiotów tych korzystasz codziennie, toteż muszą one być jednocześnie łatwo dostępne. W organizacji pomogą Ci różne produkty przeznaczone do przechowywania:
Półki i szufladki biurka – trzymanie wszystkich dokumentów i przyborów na blacie biurka jest bardzo kuszące, ponieważ masz je wówczas na wyciągnięcie ręki. Takie postępowanie sprzyja jednak powstawaniu bałaganu, a to największy wróg koncentracji i owocnej pracy. Dlatego zrób dobry użytek z szuflad oraz półeczek, w jakie wyposażone jest Twoje biurko. Swoje miejsce znajdą w nim ryzy papieru do drukarki, teczki z aktualnymi dokumentami czy kalendarze.
Kontenerki – to bardzo praktyczne, niewielkie meble, które stanowią doskonałe uzupełnienie biurka. Jeśli brakuje Ci w nim przestrzeni na przechowywanie niezbędnych w pracy artykułów i dokumentacji, postaw pod blatem niepozorny, acz bardzo praktyczny kontenerek. Pozwoli Ci on błyskawicznie opanować bałagan, a jednocześnie wprowadzi do gabinetu odrobinę elegancji.
Kosze, pudła, pojemniki – organizacja dokumentów, a przede wszystkim drobnych artykułów biurowych wymaga zastosowania dodatkowych pojemników. Pozwolą Ci one uporządkować rzeczy, z których nie korzystasz na co dzień, ale które warto przechowywać w pobliżu biurka. Plastikowe lub kartonowe pudełka, wiklinowe koszyki oraz papierowe organizery przyjdą Ci z pomocą zawsze wtedy, gdy zastanawiasz się, gdzie umieścić wszystkie swoje dokumenty, ulubione długopisy i dodatkowe akcesoria biurowe.
Sprzątanie
Trzeci etap metody 5S potwierdza odwieczną prawdę – porządek na biurku utrzymasz tylko pod warunkiem, że będziesz regularnie sprzątać tę przestrzeń. Pamiętaj więc, aby za każdym razem po skończonej pracy wszystkie przedmioty wracały na swoje miejsce. Zdarza Ci się jeść przy stanowisku pracy? Nie jest to nic godnego pochwały, więc lepiej zrezygnuj z tego przyzwyczajenia. Trudniej jest odmówić sobie kawy czy herbaty przed komputerem, ale jeśli już przynosisz kubek na biurko, zawsze odnoś go z powrotem do kuchni.
Standaryzacja
Japończycy to bardzo zdyscyplinowany naród. Zgodnie z ich założeniami w gabinecie należy wprowadzić konkretne zasady organizujące Twoje stanowisko pracy. Chodzi o wyrobienie w sobie pewnych przyzwyczajeń, które pomogą Ci utrzymać porządek na biurku. Zawsze kiedy wyjmujesz na wierzch jakieś dokumenty, chowaj je od razu, gdy przestaną być potrzebne. Przechowuj wszystkie swoje artykuły biurowe w przypisanym do nich miejscu i nie zagracaj blatu rzeczami, które nie są niezbędne do pracy.
Samodyscyplina
Ostatni etap metody 5S polega na utrzymywaniu i doskonaleniu wdrożonych w życie zasad. Obserwuj swoje samopoczucie podczas pracy i próbuj odpowiadać sobie na pytanie, co jeszcze możesz zrobić, aby podnieść poziom swojego komfortu czy też wspomóc koncentrację. Pomysły wprowadzaj w życie, monitorując ewentualne zmiany. Pamiętaj też, aby nie popaść w ascetyczną przesadę, ponieważ miejsce pracy powinno Cię inspirować i pobudzać Twoją kreatywność. Nie bój się więc towarzystwa roślin czy dekoracji w postaci motywujących plakatów przy biurku!
Zorganizuj swoje biurko z Black Red White!
Praca z domu może być nie tylko przyjemna, ale i produktywna. Jedyne, co musisz zrobić w tym celu, to odpowiednio zorganizować swoje biurko i utrzymywać je w nienagannym porządku. Zapoznaj się z asortymentem naszego sklepu, aby znaleźć praktyczne meble oraz pojemniki, które ułatwią Ci przechowywanie dokumentów i artykułów biurowych w Twoim home office!