Dekoracje do biura – czy to profesjonalne?
CzytajDekoracje do biura – czy to profesjonalne?
W pracy spędzasz osiem, a być może nawet dziesięć godzin – to więcej niż połowa dnia! Nic więc dziwnego, że chcesz nieco „udomowić” swoje miejsce pracy za pomocą zdjęć dzieci, obrazów czy też ładnie pachnących świec. Zastanawiasz się jednak, czy dekoracje nie będą podważać Twojego profesjonalizmu? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Spis treści:
- Czy warto inwestować w biurowe dekoracje?
- Rośliny doniczkowe – dla ozdoby i wydajnej pracy
- Szklane dekoracje do biura – pozytywna wizytówka Twojej firmy
- Dyplomy i książki, czyli fachowe dekoracje biurowe
- Pudła i koszyki – porządek na wyciągnięcie ręki
- Ścienne dekoracje w biurze – dla dodania wnętrzu charakteru
- Dodatkowe lampy – profesjonalna przytulność i ergonomia
Czy warto inwestować w biurowe dekoracje?
Aranżacja biura to kwestia, którą można porównać do firmowego dress code’u. Pracownik branży kreatywnej może przyjść do pracy w dżinsach i flanelowej koszuli w kratę, ale ten sam zestaw u prawnika czy bankowca wzbudziłby słuszne zastrzeżenia u przełożonych, a także duże wątpliwości wśród klientów. Zatem jeśli na swoim stanowisku nie możesz sobie pozwolić na dowolny ubiór, z dużym prawdopodobieństwem musisz także ograniczać dekoracje w biurze.
Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i nie musisz podporządkowywać się żadnym narzuconym odgórnie zasadom? To świetnie, ale pamiętaj również o klientach i kontrahentach – w przestrzeni zawodowej zasada „nie oceniaj książki po okładce” nie działa. Wyposażenie biura jest Twoją wizytówką.
Każdy, kto przekroczy próg Twojej firmy, dokładnie przyjrzy się wnętrzu i na tej podstawie szybko wyrobi sobie zdanie o jakości Twoich usług lub produktów. Jak zatem dobrać dodatki i dekoracje do biura, aby korzystnie wpłynęły na Twój wizerunek? Najprościej poszukać informacji na ten temat w internecie, na przykład na naszym blogu. To, czego szukasz, masz na wyciągnięcie ręki, wystarczy, że przeczytasz ten artykuł.
Rośliny doniczkowe – dla ozdoby i wydajnej pracy
Kwiaty doniczkowe naturalnie upiększają otoczenie, ale w miejscu pracy znacznie ważniejsze jest to, jak oddziałują na człowieka. Rośliny oczyszczają powietrze ze szkodliwych substancji, zwiększają wilgotność (co jest szczególnie ważne w okresie grzewczym i w klimatyzowanych pomieszczeniach), produkują tlen, a także chronią przed bakteriami i innymi chorobotwórczymi patogenami. Umieszczone w biurze będą przeciwdziałać zmęczeniu i złemu samopoczuciu, co w rezultacie poprawi Twoją kreatywność i wydajność.
Jeśli zatem nie wiesz, na jakie dekoracje biurowe możesz sobie pozwolić w swoim miejscu pracy, koniecznie weź pod uwagę rośliny – to świetny pomysł! Skrzydłokwiaty, zamiokulkasy lub figowce wstawione do wysokich doniczek będą elegancką ozdobą wnętrza, a przy okazji korzystnie wpłyną na jakość Twojej pracy i sprawią, że przestrzeń biurowa stanie się przyjaźniejsza. Co więcej, pasują do niejednego stylu. Czy posiadasz nowoczesne biuro, czy gabinet odzwierciedlający estetykę skandynawską, na pewno znajdziesz miejsce na odpowiednie rośliny.
Uważaj jednak, aby nie przesadzić! Rośliny nie mogą utrudniać poruszania się po biurze, dlatego na skromnym metrażu, w którym meble zajmują sporo miejsca, lepiej sprawdzą się małe okazy (grubosz, aloes), które można umieścić na półce i parapecie.
Szklane dekoracje do biura – pozytywna wizytówka Twojej firmy
Szkło to naturalny materiał, który kojarzy się z czystością, dobrym gustem, wrażliwością, a także z nowoczesnym stylem. Możesz więc wykorzystać szklane dodatki do podkreślenia tego, że w swojej pracy kierujesz się transparentnymi zasadami i korzystasz ze współczesnych rozwiązań. Szklany wazon wypełniony bukietem świeżych kwiatów z pewnością wywoła uśmiech na twarzy każdej klientki, więc warto wziąć to pod uwagę, jeśli pracujesz w branży zdominowanej przez kobiety.
Aby niewielkie biuro zrobiło większe wrażenie na klientach, możesz zawiesić na ścianie duże lustro, które optycznie powiększy i rozjaśni pomieszczenie (więcej rad, jak urządzić niewielką przestrzeń do pracy, znajdziesz tutaj: „Jak urządzić biuro dla małej firmy”.
Zwróć uwagę, aby rama lustra była adekwatna do charakteru wnętrza. Do prestiżowej kancelarii z masywnymi dębowymi meblami pasuje lustro z ozdobną ramą w kolorze starego złota, zaś do nowoczesnego biura rachunkowego warto wybrać model w prostym obramowaniu. Za pomocą szklanych dodatków, nie tylko uatrakcyjnisz przestrzeń biurową, lecz także optycznie ją powiększysz.
Dyplomy i książki, czyli fachowe dekoracje biurowe
W Twojej firmie obowiązuje oficjalny dress code? A może prowadzisz kancelarię prawniczą lub gabinet terapeutyczny? W takich miejscach osobiste przedmioty nie są mile widziane – dekoracje biurowe powinny podkreślać Twoje kompetencje i sukcesy zawodowe. Oczywiście możesz „ocieplić” wnętrze rodzinnymi zdjęciami oprawionymi w ramki, ale zachowaj powściągliwość – dwie fotografie postawione na biurku muszą wystarczyć.
Ramki wykorzystaj lepiej do wyeksponowania swoich dyplomów naukowych, certyfikatów, podziękowań i referencji. Bezpiecznym wyborem będą minimalistyczne ramki w stonowanym kolorze. Jeśli przyjmujesz klientów w prestiżowym otoczeniu, możesz sięgnąć po ramki stylizowane na zabytkowe, zaś do industrialnego biura pasują ramki imitujące beton. Galerię warto zawiesić również na ścianie w poczekalni, aby zdobyć zaufanie nowych klientów jeszcze przed bezpośrednim spotkaniem.
Książki i magazyny branżowe to – obok kwiatów – całkowicie „bezpieczne” i wręcz pożądane dodatki, które korzystnie wpłyną na wizerunek Twojej firmy. Wystarczy, że zamontujesz na ścianie półki pasujące do innych mebli w pomieszczeniu i wypełnisz ją fachowymi publikacjami związanymi z Twoją działalnością. W ten sposób dasz do zrozumienia klientom, że jesteś profesjonalistą, który poważnie traktuje swoją pracę i stale podnosi kompetencje.
Pudła i koszyki – porządek na wyciągnięcie ręki
Miejsce ważnej dokumentacji jest w segregatorach i zamykanych szafkach, ale co zrobić z rzadko używanymi akcesoriami biurowymi czy ryzami papieru do drukarki? Przechowywanie w biurze będzie wygodniejsze, jeśli sięgniesz po ozdobne pudła i kosze, które po wypełnieniu można wstawić do regału czy umieścić na wierzchu szafki. Takie dekoracje biurowe z pewnością przydadzą się różnej maści projektantom i rzemieślnikom do przechowywania próbek materiałów, modeli czy drobnych komponentów.
Ścienne dekoracje w biurze – dla dodania wnętrzu charakteru
W pracy lepiej powstrzymać się od rozpraszających tapet – czysta ściana w stonowanym kolorze nie męczy oczu i sprzyja koncentracji. Unikaj również typografii charakterystycznych dla domowych wnętrz oraz plakatów dla dzieci. Możesz jednak dodać wnętrzu nieco klimatu za pomocą obrazów związanych z działalnością Twojej firmy. Obraz z planem miasta pasuje do biura podróży, z kolei redaktor czasopisma branży beauty może ozdobić swoje miejsce pracy wizerunkami kobiet.
Pustkę na ścianie możesz wypełnić także zegarem – takie „neutralne” dekoracje do biura w żaden sposób nie zanegują Twojego profesjonalizmu, a jedynie ozdobią przestrzeń. Jaki model wybrać? W designerskim, loftowym biurze możesz zawiesić metalowy zegar z rzymskimi cyframi lub z… kamienia. Z kolei współczesny wystrój wnętrza warto podkreślić minimalistycznym zegarem, pozbawionym cyfr lub tarczy. Niewielki zegar możesz umieścić także na biurku – tak łatwiej opanujesz termin deadline’u i czas pozostały do końca pracy.
Dodatkowe lampy – profesjonalna przytulność i ergonomia
Aranżacja pozbawiona detali wydaje się „zimna” i bezosobowa, jednak biuro to nie miejsce na świece, lampiony czy poduszki. Jak zatem sprawić, aby klienci odebrali Twoją firmę jako przyjazną? Zadbaj o dodatkowe oświetlenie do biura – rozświetlone wnętrze wydaje się czyste i ciepłe, a ponadto sprzyja ergonomii pracy przy komputerze i z dokumentacją. Jeśli więc nie możesz sobie pozwolić na inne przytulne dekoracje w biurze, wykorzystaj kinkiety i lampy stojące, które zapewnią sporo jasnego, lecz nie oślepiającego światła.
Prowadzisz działalność w domu i nie masz osobnego pomieszczenia do pracy? W takim razie przeczytaj artykuł: „Jak wygospodarować miejsce na biuro w sypialni”.